20110227

Stockholm

Min Stockholm resa blev som förväntat, en riktig härlig resa med härliga ungdomar!
När vi kom till S-holm så gick vi till ett museum en bit ifrån vandrarhemmet. Efter det var det dags för middag och sedan bio där Trassel imponerade mig med stor häpnad om att en tecknad film kan spegla sig så bra på bioduken som denna gjorde. Ett bra val av film om man sitter hemma en grå vardag och vill kolla något nytt och spännande. Det bästa var är att man kolla den i 3D då den gjorde sig bäst!



På söndagen besökte vi Naturhistoriska museet där vi vandrade runt och såg vad utställningen SMAL hade att erbjuda. En otroligt stark och väl utformad utställning måste jag påpeka!





Naturhistoriska Museet

Skillnad i storlek och förflyttning på revben om tjejer skulle använda korsett varje dag. Det ser inte klokt ut!!
Här kunde man gå in och läsa om plastikoperationer och fettsugning. På skärmen visas hur många som plastikopererar sig under dagen. O den tickade som sekunder, alltså en person i sekunden, det är verkligen inte klokt. Snacka om att inte vara nöjd med sig själv!
En glaskub med massa olika produkter som påverkar oss männinskor , för att vi helt enkelt vill vara snygga. Sjukt mycket produkter! Det står även en text på kuben; "Det kostar att vara vacker".



Vi var även inne i ett annat rum på naturhistoriska där mängder med olika grundämnen och andra olika mineraler och metaller visades. Det var riktigt häftigt att se! Jag smakade även på en mineral som var ofarlig att äta, det smakade salt, saft ganska syrligt salt. Hehe


Även självlysande stenar med något visst mineral på förekom i detta häftiga rum!

Även en äkta guldklimp fick jag skåda :)


Stockholm hade mer att bjuda på för på söndag kväll var vi på teatern Trettondagsafton som jag skrivit i tidigare inlägg. Den var riktigt bra, även fast den tog ett tag att förstå så gjorde den succé!

Så Pia Johansson fick jag även se på nära håll då hon spelade en narr i denna pjäs. Riktigt trevlig var hon och skojade så härligt!
På Måndagen spenderade vi dagen dels i Synagogan där vi lyssnade på en relativt bra guide som beskrev hur judendomen går till. På måndagen var vi även på fotografiska museet och på kvällen gick vi en lång aftonbön som handlade om frälsarkransen, en lugn och stilla stund njöt vi av Stockholms mörker som egentligen var ganska ljus eftersom alla lampor lös. Men mysigt var det!

På tisdagen bestod dagen av shopping, packning och även en fest middag som vi åt på en etiopisk restaurang. Må talat väl om etiopien men dess mat fall mig inte direkt i smaken. Dock var det en spännande kväll, fylld av musik och dans som utfördes så väl av lilla Eyerus!


Onsdagen spenderades dels i den kungliga dramaten och på moderna museet. Sen tog vi oss hem i buss till lugna och lilla Hultsfred. Där mindre stress än i huvudstaden rår :)

Tack för den härliga födelsedagssången jag fick i bussen på vägen hem, det värmde innerligt i mitt hjärta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar